Johan in Zuid-Amerika

Pucon ... effe afkicken van de warmte

Na een redelijk comfortabele nachtrit met de bus kwamen we aan in Pucon, een dorp gelegen aan het Villaricca meer en omgevendoor groene valleien. Een heel mooi bergdorpje, maar het warme weer hebben we jammer genoeg moeten achterlaten in Santiago. Het neigt hier soms naar het vriespunt en ons oorspronkelijk doel, het beklimmen van de Villarrica vulkaan hebben we maar laten varen, want die ligt nu toch in de mist daarboven.

In hostal Victorhebben we een knus onderkomen gevonden, alhoewel de kachel hier wel overuren moet maken en we 's nachts een dekentje extra goed kunnen gebruiken.

Na onze aankomst gisteren was de beslissing om een bezoekje te brengen aan enkele hotsprings in de buurt al snel gemaakt. Met een busje volgepropt met toeristen waren we na een uurtje ter plaatse en konden we gedurende ongeveer 3 uur zalig relaxen in enkele kleinepoeltjes met heerlijk warm water. Alleen als we er even uit moesten om naar het volgende poeltje te rennen was het weer even bibberen. Ondertussen was het ook beginnen regenen en dat heeft het eigenlijk de hele avond gedaan. 's Avonds was het dus snel even de straat oversteken naar het eerste beste restaurant om vooral niet te veel kou te krijgen :-)

Vanmorgen hebben we zelf voor ons ontbijt gezorgd met spek en eieren die we gisteren in de lokale supermercado hadden gekocht. Een stevige basis voor onze wandeltochtvan deze namiddagin een nabij gelegen nationaal park. Vannacht had het daar blijkbaar gesneeuwd, wat het uitzicht van de bergen wel extra mooi maakte.

Bij gebrek aan tijd konden we de hele tocht niet doen, maar een mooie waterval als eindbestemming was zeker de mooite waard. En het zonnetje was vandaag terug van de partij, dus dat zat ook weer snor.

Bij het terugkeren zat het busje propvol, maar toch zijn er tijdens de terugrit nog enkele Chilenen bijgepropt die langs de kant van de weg stonden te wachten. Op een gegeven moment dacht ik dat de chauffeur bezig wasmet een Guiness record poging,maar uiteindelijk zijn we toch veilig en wel terug in Pucon aangekomen. Ken had het prima idee om zelf een spaghetti in elkaar te flansen in het keukentje van de hostal en daar hebben we nu net onder het genot van een goed flesje wijn van gegeten. Straks nog de rugzak opnieuw inpakken en dan morgen om 8h de bus naar Puerto Montt. Een havenstadje dat de poort vormt tot Patagonië en waar we een dag later het vliegtuig zullen nemen naar Punta Arenas, helemaal in het zuiden van dit prachtige continent.