Johan in Zuid-Amerika

Beestjes kijken in Puerto Madryn en Trelew

Vanuit El Calafate naar Trelew reizen betekent ook dat we het koude weer achter ons hebben gelaten. Vanaf de luchthaven in Trelew rijden we 's avonds laat nog naar Puerto Madryn, want daar zullen we de komende dagen het plaatselijke wildlife gaan bewonderen. In het busje begint een jonge gast direct pogingen te ondernemen om ons al een tour aan de hand te doen voor de volgende dag. Ondertussen is het voorbij middernacht, dus erg veel zin om de volgende dag al op een tour te vertrekken om 7uur 's morgens hebben we niet en we besluiten een rustdagje in te lassen.

Het weer in Puerto Madryn blijkt verrassend goed mee te vallen. De zon schijnt volop en we kunnen een leuk wandelingetje ondernemen langs de oceaan. Rond de middag nog wat zalm en seafood binnenspelen en we kunnen er weer tegen. De eigenares van het hotel is ook een gewiekste verkoopster en zij slaagt er wel in om ons twee tours te verkopen. Eerst naar de walvissen, zeeleeuwen en -olifanten en de dag erop naar de dolfijnen en pinguins.

Het was ook mogelijk om zelf een auto te huren, maar in prijs verschilt dat niet veel en dan moet je bovendoen ook eerst nog alles uitzoeken. Vanaf nu zijn we echte toeristen en laten we ons gewillig rondrijden :-)

De volgende dag gaat het dus richting Peninsula Valdes, een schiereiland dat tjokvol zit met allerlei soorten dieren. Guanaco's (lama's), gordeldieren, een soort konijn (maar dan groter uitgevallen) een soort struisvogel (maar eigenlijk is het er geen), muizen zonder staart, woestijnvossen, etc ...

Aan de rand van de oceaan vind je dan de pinguins, zeeleeuwen en -olifanten en in dezee wemelt het van de walvissen. Orca's zijn er ook, maar daar zijn er maar een goeie 30 van en die hebben we(spijtig genoeg) niet kunnen spotten.

Omde walvissen te zienzijn we met een boot in zee gevaren en dat was echt een prachtig schouwspel. Vanop een afstand kan je ze eerstwater zien blazen en zwaaien met hun vinnen. Af en toe springt er zelfs een uit het water. Die beesten zijn ongeveer 15m lang, dus da's geweldig om te zien. Wij er dus naartoe met de boot en dan kan je ze van vlakbij zien.Toch moeilijk om foto's te maken, maar als er eentje vlak langs en onder de boot zwemt is het echt genieten.

Iets minder echter voor een Duitse toeriste, want die was zo slim om haar bril even op de rand te leggen terwijl ze een foto nam. Even later was die bril aan het zwemmenen was zij aan het vloeken. Waarop ze dan nog de schuld steekt op de skipper en de gids omdat die niet even stopten om die bril op te vissen. Droog antwoord van de gids is dat die bril niet drijft en dat het hier gemiddeld honderd meter diep is :-)

De walvissen waren eigenlijk het hoogtepunt van de dag. Daarna hebben we nog redelijk lang in het busje moeten zitten om wat pinguins en zeeleeuwen te zien, maar da's natuurlijk iets minder spectaculair als oog in oog te staan met een walvis.

Ondertussen hoopten we wel dat er een orca zou verschijnen om een aanval te lanceren op een (onschuldige) zeeleeuw, maar dat gebeuren is nog maar door weinig mensen gezien.

Al bij al een hele leuke en vermoeiende dag, zoals welvaker dit verlof.

De volgende dag weer van hetzelfde, maar nu eerst met een groot uitgevallen zodiac op zoek naar dolfijnen. Ook nu is het schitterend weer en na enkele minuten wordt onze boot geflankeerd door tientallen zwart witte dolfijnen. Iets kleiner dan de grijze soort die wij kennen, maar deze dieren komen enkel in Zuid-Amerika voor. Heel speelse dieren, en dus ook heel moeilijk om te fotograferen. Als er een andere boot met toeristen komt langsvaren blijkt dat het menselijke ras ook wel de moeite waard is om te bekijken. Telkens er een dolfijn langskomt is het precies of er 30 paparazzi een foto van Paris Hilton willen nemen :-)

In de namiddag gaan we dan verder een bezoek brengen aan een van de grootste pinguinkolonies ter wereld. In het gebied waar we rustig mogen doorwandelen leven er in totaal ongeveer 180.000 van deze waggelende schepsels. Het is juist broedtijd geweest en zelfs dan mogen we onbekommerd tussen deze dieren lopen met hun kleintjes. Als we zien dat een pinguin ons pad wil kruisen wordt er wel gevraagd om halt te houden, wat een grappig gezicht oplevert.

Precies mensen die voor een verkeerslicht stoppen terwijl er een kleine ober nietsvermoedend komt overgewaggeld.

Ook weer heel mooi allemaal om mee te maken. Patagonië is echt een prachtig deel van de wereld en zeer de moeite om te bezoeken.

Na de tour worden we gedropt in Trelew, waar we een laatste nacht zullen slapen vooraleer verder te reizen naar het noorden van Argentinië. Trelew is niet echt op toeristen voorzien, want voor 20h moet je niet eens proberen om een restaurant te vinden dat open is. Bon, uiteindelijk belanden we in een Irish Pub en kunnen we toch wat tapas eten.

De volgende dag terug het vliegtuig op met als bestemming Iguazu.